معرفی امواج قهوه (مسیری که قهوه از ابتدای کشف تا به امروز طی کرده)

امواج قهوه

امواج قهوه


برای معرفی مسیری که دانه های قهوه از ابتدای کشف شدن تا به امروز طی کرده اند و جایگاهی که امروزه در صنعت غذایی جهان دارند می توان روند حرکتی قهوه را به سه موج تقسیم کرد که در ادامه ابتدا به صورت تیتر وار و سپس با جزئیات بیشتر به آن ها می پردازیم .

موج اول : رشد بسیار سریع مصرف قهوه ، استفاده از ساده ترین روش های تهیه قهوه بدون توجه به گونه ها و زیر گونه های مختلف

در این موج صرفاً تلخی قهوه به عنوان یک مزیت به حساب می آمد و عمدتاً از قهوه هایی با رست و برشت بسیار تیره یا دارک استفاده می شد .

موج دوم : اختراع اسپرسو ماشین ها ، عصاره گیری به روش اسپرسو ، پیدایش نوشیدنی های بر پایه اسپرسو ، افتتاح فروشگاه ها و کافی شاپ های زنجیره ای مانند استارباکس ، اهمیت دادن به کیفیت و تنوع گونه های مختلف قهوه

موج سوم : شناخت گونه ها ، نحوه کشت و خاستگاه قهوه به صورت کاملاً تخصصی ؛ تمرکز بر روی کیفیت و استفاده از روش های دم آوری دستی

به زبان ساده‌تر امواج قهوه در واقع حرکت قهوه در طول زمان و سیر تبدیل شدن این دانه از یک نوشیدنی سنتی به یک صنعت و امروزه هنر صنعت می باشد .

معرفی جامع موج اول قهوه

 موج اول قهوه به ابتدای قرن نوزدهم میلادی باز می گردد ؛ در آن دوره با معرفی قهوه فوری و قهوه بسته بندی شده این محصول به طور فراگیر در دسترس مصرف کننده قرار گرفت و به سرعت بین مردم محبوبیت پیدا کرد و تبدیل به یک نوشیدنی پرطرفدار شد ؛ به همین دلیل تولید کنندگان تمام توان و تمرکزخود را بر روی کمیت و سرعت تولید و تکثیر قهوه گذاشتند و توجهی به کیفیت این محصول نمی شد .

در واقع خوردن قهوه صرفاً برای به دست آوردن یک طعم تلخ و جذب انرژی برای شروع یک فعالیت انجام می گرفت . توجهی به گونه‌های مختلف ، روش‌های متفاوت دم‌آوری ، طعم های متنوع قهوه و ترکیب های گوناگونی که می توان با قهوه به دست آورد نمی شد. هیچ دانه ای نسبت به دانه دیگر برتری یا کم و کاستی نداشت ؛ تولید بیشتر مساوی با فروش بیشتر و مصرف بیشتر بود . کسی به دنبال ارتقای سطح کیفی و تهیه حرفه ای قهوه نمی رفت . به تبع با یکنواخت و راکد شدن این صنعت توقع مصرف‌ کننده تامین نمی گردید و نیاز به یک حرکت بزرگ در زمینه صنعت قهوه جهت افزایش علاقه مندان به این نوشیدنی به شدت احساس می شد.

معرفی جامع موج دوم قهوه

حدود نیم قرن بعد در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی موج دوم قهوه شروع به شکل گرفتن کرد . در این موج تمرکز بیشتر بر کیفیت و ابداع نوشیدنی های مشتق شده از قهوه همچنین تولید صنایع دستی در این صنعت بود . این موج با معرفی نوشیدنی هایی بر پایه اسپرسو مانند لاته و کاپوچینو همراه شد . از اتفاقات مهم دیگر در موج دوم می توان به راه اندازی فروشگاه های زنجیره‌ای در زمینه صنعت قهوه مانند استارباکس اشاره کرد.

به تدریج قهوه از یک نوشیدنی صرفاً تلخ مزه تبدیل به یک نوشیدنی تخصصی می شد و مصرف کننده انتظارات بیشتری از قهوه نسبت به قهوه سنتی داشت .

همین موضوع زمینه ساز شکل گیری موج دیگری برای این صنعت شد که در آن به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی روی این دانه شگفت انگیز مطالعه و تمرکز شود .

 موج دوم که کماکان در حال ارتقا و ادامه می باشد شروع ارزش گذاری صنعت قهوه برای مصرف کننده و ترکیب دانش با لذت نوشیدن می باشد .

قهوه عربیکا
قهوه عربیکا

معرفی جامع موج سوم قهوه

موج سوم در اواخر دهه نود و آغاز قرن بیست و یکم به راه افتاد . اصل و پایه‌ی این موج شناخت منشاء و خاستگاه دانه قهوه بود ؛ در واقع در موج سوم بیش از هر چیزی تمرکز بر روی خود قهوه شکل گرفت ؛ ارتباط مستقیم رستری ها و کافی شاپ ها با کشاورزان ، استفاده از قهوه های تک منشا و اسپشیالیتی ، استخراج طعم ها و عطر های پنهان و نهفته در دانه قهوه و به طور کلی دم آوری تخصصی قهوه از ویژگی های موج سوم می باشد که هم اکنون در حال پیشرفت و ارتقاست.

به اعتقاد بسیاری از افراد متخصص در زمینه ی قهوه ، موج سوم ، صنعت قهوه را از یک صنعت خوراکی تبدیل به یک هنر صنعت و به طور کامل تر تبدیل به یک هنر دستی کرد ؛ چرا که در این موج بیشتر تمرکز بر شیوه های دم آوری دستی با خلاقیت باریستا ها و افراد متخصص در این زمینه می باشد .

 توجه بسیار دقیق به منشاء رشد دانه های مختلف  ، فرمولاسیون کاملاً حرفه‌ای و علمی رست قهوه ها ، روش های متنوع برای استخراج عطر و طعم های نهفته در دانه قهوه، تحقیقات بسیار زیاد در زمینه ی دم آوری و کشت قهوه ، ایجاد نهادها و سازمانهای ارزش گذار برای محصولات کشاورزان و رتبه بندی دانه های قهوه همه و همه از دستاوردهای موج سوم می باشد .

در کنار امواج اصلی قهوه موج چهارمی در حال شکل گیری است که بیشتر بر تکنیک‌های جدید دم آوری مانند دم آوری قهوه سرد و تمرکز بر کیفیت و استخراج طعم های ظریف و پیچیده تاکید دارد .

موج چهارم قهوه در راه است

در این موج تلاش می‌شود به قهوه از زوایایی نگاه شود که تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است ؛ موج چهارم قوانین و روش هایی که در طول سال های گذشته برای دم‌ آوری قهوه مورد استفاده قرار می گرفته است را به چالش کشیده و به دنبال ایجاد متد های جدید برای هرچه با کیفیت تر شدن صنعت قهوه می باشد .

امواج مختلف قهوه نشان دهنده رشد و تکامل این صنعت جذاب در طول زمان است . با هر موجی که بر موج قبلی بنا شده محدودیت های کیفی و کمی این صنعت برداشته می شود و تصور از آینده فرهنگ قهوه و قهوه نوشی و اینکه قرار است چه امواج جدیدی در سال های آینده حضور و بروز پیدا کنند بسیار هیجان انگیز خواهد بود .

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *